Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Om Specialklasserækken

Beskrivelse af Specialklasserækken

Målgruppe

Specialklasserækken tilbyder specialundervisning til elever fra børnehaveklasse til 9. klasse.

Målgruppen er kendetegnet ved at have gennemgribende udviklingsforstyrrelser (autismespektrum forstyrrelser) og/eller omfattende specifikke indlæringsvanskeligheder (opmærksomhedsforstyrrelse).

Målgruppen har kognitive ressourcer inden for normalområdet, men har funktionsnedsættelser som bl.a. kendetegnes ved:

  • Vedvarende vanskeligheder med social kommunikation

  • Begrænset og gentagelsespræget adfærd, aktiviteter eller interesser.

  • Udfordringer indenfor opmærksomhed, koncentration og impulsstyring

  • Adfærdsmæssige, trivselsmæssige og/eller følelsesmæssige udfordringer

Pædagogik

Den pædagogiske tilgang sigter mod at skabe overskuelige, genkendelige og trygge rammer for eleverne. Der udarbejdes undervisningsplaner for alle elever, hvor både de faglige og de sociale udviklingsmål er beskrevet.

Eleverne undervises i mindre grupper med høj grad af voksenguidning, struktur og visualisering.

I Specialklasserækken arbejder vi overordnet i en struktureret hverdag, med tydelige rammer og tydelig visuel guidning ud fra en anerkendende og ressourcefokuseret tilgang, med fokus på forudsigelighed, genkendelighed og med mindsettet; ”Børn gør det godt, hvis de kan!”

Undervisningen udgangspunkt i det enkelte barns ressourcer og udfordringer og skal ske i et samarbejde mellem skole, forældrene og det enkelte barn.

Vi tager udgangspunkt i det enkelte barns særlige forudsætninger med beskrivelse af læringsmål i en individuel elevplan, der både dækker det faglige og det sociale. Eleverne inddrages også i deres egne faglige og sociale læringsmål gennem løbende lærings- og/eller feedbacksamtaler med gruppens pædagogiske personale.

Målet er, at elever på 9. årgang afslutter sit skoleforløb med Folkeskolens afgangsprøver.

For at skabe en varieret dag, der kan motivere og understøtte elevernes evne til at fastholde opmærksomheden og kunne rumme aktiviteterne gennem en hel skoledag, arbejder vi med koblinger mellem leg, bevægelse og læring, samt mellem skole- og fritidsrelaterede aktiviteter.

Der er tilknyttet en specialfritidsordning (KKFO/Klub)til Specialklasserækken. KKFO’en deler lokaler og er tæt integreret med skoledelen. Alle pædagoger er ansat til både at understøtte skoledelen og være i fritidsdelen, hvor de arbejder tæt sammen med lærerne om de faglige og sociale mål. På den måde oplever eleverne dagen som en sammenhængende helhed, hvor der er en rød tråd imellem indsatserne.

Normering

Gruppernes størrelse kan variere ud fra, hvad der giver mening for eleverne og ligger typisk i spændvidden 6-10 elever.

Grupperne sammensættes ud fra hensyn til alder og overvejelser om børnenes læringsmæssige forudsætninger, deres faglige og sociale funktionsniveauer og personlige behov ift. læringsmiljøer. Til hver gruppe er tilknyttet et fast team af typisk 3 lærere og 1-2 pædagoger, der læser de fleste af gruppens timer. Lærere og pædagoger fra andre grupper kan læse og varetage fag og aktiviteter, der matcher deres særlige kompetencer og for at opbygge relationer på tværs af grupperne.

Fysiske rammer:

I Specialklasserækken er skole- og fritidsdelen, et fuldt integreret helhedstilbud.  Alle pædagoger er ansat til både at understøtte skole- og fritidsdelen, hvor de arbejder tæt sammen med lærerne om både de faglige og sociale mål. På den måde oplever børnene dagen som en sammenhængende helhed, hvor der er en rød tråd imellem indsatserne.

Vores placering på en almen skole giver mulighed for, at en elev kan følge den almindelige undervisning i et enkelt eller flere fag. Sådanne tiltag koordineres mellem lærere, pædagoger og forældre.

Specialklasserækken ligger i forbindelse med årgangene på Lykkebo Skole og i selvstændige bygninger på Blommehaven 10.